Niet oordelen

flower, sunflower, petals-5459972.jpg

Acht helpende factoren in het leven -> niet (hoeven) oordelen 

In de mindfulnesstraining worden in sessie 2 een aantal helpende factoren, ook wel de hartkwaliteiten genoemd, geïntroduceerd. Zij kunnen ondersteunend zijn in de training zelf maar ook in het leven. Ik vind ze zelf altijd heel waardevol om ze erbij te maken in situatie van mijn deelnemers. Dat ik het nu zo’n waardevolle lijst vind, wil nog niet zeggen dat ik er direct iets bij voelde toen ik ze voor het eerst zag en las. Als ik heel eerlijk ben dacht ik: ‘dit gaat mij echt niet helpen minder stress te hebben, wat heb ik hieraan? ‘ 

Sinds in zelf de training heb gevolgd, heb ik op bepaalde plekken in huis (mijn kantoor en in mijn schriftje/dagboek) toch deze helpende factoren geschreven. Ik wil jullie in deze blog meenemen in hoe ik de in het dagelijks leven inzet en ze mij ook echt kunnen ondersteunen. Dit gebeurt soms vooraf maar ook zeker achteraf. Achteraf zit het hem dan vooral in de gedachten die ik heb over bepaalde situaties.  

Niet (hoeven) oordelen 

De eerste van de acht helpende factoren is niet oordelen. Dit was iets waar ik mezelf niet van bewust was. Ik deed het zonder bij na te denken. Dus vaak achteraf vond ik iets van iemand of van mezelf in een situatie en ik oordeelde enorm veel. Niet denken in goed of fout was iets wat ik niet kende. Ik beoordeelde en veroordeelde mezelf dagelijks en meestal meerdere keren per dag. Veel voorkomende oordelen waren: 

  • Ik was niet goed genoeg in mijn werk als maatschappelijk werk.  
  • Ik deed mijn best om me voor te doen in mijn uiterlijk waardoor ik me vaak netjes en zakelijk kleedde. Terwijl ik eigen meer een type ben voor casual kleding. Ik paste me aan in een beeld wat ik voor me had hoe ik er als professional uit moest zien. 
  • Ik vond dat heel andere mensen veel fouten maakten en daar vond ik dan iets van. Ik kon niet goed zien dat iedere professional zijn eigen style en aanpak had.  

En dat ging de hele dag zo door. Deze gedachten zorgden ervoor dat ik heel negatief dacht en geen plezier had in het leven. Door steeds meer te gaan mediteren en te oefenen met deze helpende factor merkte ik die negativiteit op en ik wilde zo helemaal niet zijn. Ik ben van nature iemand die vol zit met ideeën en gelooft in kleine stapjes die uiteindelijk een hele grote verandering kan zijn. Maar hoe moeilijk het is om dit te veranderen? Nou bij mij was het echt wel flink worstelen en oefenen.  

Hoe pas ik niet oordelen toe in mijn leven?  

Wat mij heeft geholpen is:  

  • Vanuit afstand kijken naar de gedachten en de situatie. Dit leerde ik in mijn meditaties. Hierdoor merkte ik dat het niet mijn waarheden waren. Blijkbaar heb ik dit ontwikkeld in mijn leven en op school.  
  • Welke situaties of welke mensen (zowel vrienden als cliënten) geven mij energie en bekijk ik van de positieve kant. Blijkbaar oordeelde ik daar minder over. Ik heb juist deze personen opgezocht in het contact en mezelf meer omringt met dingen waar ik energie van kreeg. Dat betekende ook echt wel dat ik afstand heb genomen van mensen. Dat maakte me ook wel verdrietig en het was niet gemakkelijk.  
  • Bij mij hielp het ook enorm om het vaak te zien of mee te oefenen. Ik heb periodes gehad waarin ik weekdoelen/maanddoelen had waarin ik met mezelf bepaalde afspraken maakte. Dan checkte ik een aantal keer per week hoe het oordelen over mezelf en andere verliep. Samen met een vriendin die waar ik samen de doelen met vaststelde besprak ik ook wel mijn uitkomsten. Ik merkte dat ik het heel spannend vond om het te delen met anderen. Maar ik wist ook dat dit zo’n grote uitdaging zou worden, dat het voor mezelf alleen veel moeilijker zou zijn.  

Ik merk in mijn coaching dat best veel mensen het een uitdaging vinden om niet te oordelen. Samen met hen ga ik dan opzoek naar de kleine stapjes in het leven. Ik ben er nu ook al zo’n 4,5 jaar mee bezig. Het gaat erom dat je bewust wordt van het oordelen naar jezelf en anderen, dat is al een grote eerste stap. Dan kom ik ook direct op de tweede helpende factor namelijk geduld. Geduld is nodig om het vol te houden en tijd te nemen om dit proces volledig aan te gaan. Het is niet gemakkelijk maar het niet oordelen helpt mij om meer vanuit een ontspannen houding met mensen in gesprek te gaan. Het is oke als iemand anders is en wat kan ik leren van die ander. Dat vind ik een enorme verrijking van mijn leven.  

Wil jij leren meer geduld te ervaren en er vaker mee oefenen? Wellicht is de mindfulnesstraining wel iets voor je. 

In de komende maanden schrijf ik blogs over alle acht factoren.  

Dit zijn: 

Deel via:

Mindfulness online
Compassie online
Kinderen online
LHBTI+ online